دسته‌بندی نشده

سیستم رنگ CMYK و RGB به چه معناست؟

سیستم رنگ CMYK و RGB به چه معناست؟

در این مقاله ما قصد داریم شما را با مخفف CMYK و RGB آشنا کنیم، پس با وبلاگ چاپ امیری همراه باشید.

در سیستم رنگ CMYK هر کدام از حروف مخفف یک رنگ هستند. حرف C مخفف Cyan یعنی فیروزه ای می باشد. حرف M مخفف Magenta یعنی سرخابی می باشد. حرف Y مخفف Yellow یعنی زرد می باشد. حرف K نیز مخفف Black یعنی مشکی می باشد.

در کل سیستم رنگ CMYK که به آن چهار رنگ می گویند، از ترکیب های رنگی است که در چاپ افست مورد استفاده قرار می گیرد. هر کدام از این کد های رنگ دارای غلظت صفر تا صد هستند و از ترکیب این چهار رنگ بر روی کاغذ یا مقوا سیر رنگ ها به دست می آید.

این بدین معناست که رنگ اول بر روی کاغذ یا مقوا چاپ می شود، سپس رنگ دوم به روی آن چاپ می شود وبعد رنگ سوم به روی آن چاپ می شود و در نهایت رنگ چهارم به روی آن چاپ می شود. به علت اینکه رنگ ها بسیار شفاف هستند در نهایت آنچه نمایش داده می شود ترکیب چهار رنگی است که به روی هم توسط غلظت های مختلف چاپ شده اند. توجه داشته باشید که در سیستم رنگی CMYK رنگ سفید وجود ندارد و در صورت نیاز به رنگ سفید رنگ کاغذ یا مقوا دیده می شود.

به دلیل اینکه سیستم رنگی سی ام وای کی توانایی تولید رنگ مشکی را ندارد، و در این سیستم از ترکیب سه رنگ اصلی رنگ کبود حاصل می شود به همین خاطر در همان ابتدا در کنار سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی، رنگ مشکی را نیز قرار داده اند تا در نهایت چاپ رنگی و با کیفیت حاصل شود.

سیستم رنگ CMYK در مواقعی که نور وجود ندارد به کار می رود و رنگ های بدون نور را خیلی خوب نشان می دهد، به عنوان مثال چون کاغذ از خود نوری ندارد به همین دلیل از این سیستم در چاپ استفاده می شود تا در نهایت رنگ فایل اصلی مورد نظر با رنگ خروجی کار یکسان باشد.

سیستم رنگ CMYK در صنعت چاپ و بسته بندی کاربرد دارد. به عبارتی دیگر برای چاپ کارت ویزیت، پوستر، بروشور کاتالوگ و غیره از سیستم رنگ CMYK استفاده می شود.

در سیستم رنگ RGB نیز هر کدام از حروف مخفف یک رنگ هستند. حرف R مخفف Red یعنی قرمز می باشد. حرف G مخفف Green یعنی سبز می باشد. رنگ B مخفف Blue یعنی آبی می باشد. در سیستم رنگ RGB با ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی به هر رنگ دلخواهی می توان رسید.

از سیستم رنگ آر جی بی در ابزار های دیجیتالی استفاده می شود که از آن ها نور پخش می شود. برای مثال سیستم رنگ RGB در صفحات نمایش ال ای دی و ال سی دی و گوشی ها پر کاربرد هستند. در سیستم رنگ RGB رنگ فایل اصلی مورد نظر با رنگ خروجی کار متفاوت است. علت این است که فایل به دست آمده با RGB در صفحه نمایش بسیار درخشان تر و شفاف تر از فایل چاپ شده است.

چاپ امیری دارای بیش از 40 سال سابقه‌ی درخشان در تولید و پخش انواع جعبه های طلا و جواهر، سکه و ساعتی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *